© 2023 by Le Cõuleur. Proudly created with Wix.com

  • Csanády László

Vájéleh hetiszakasz

Vájéleh hetiszakasz


Darvas István főrabbi kommentárja


Vájéleh hetiszakasz – Gedalja böjtje (4.43-19.27)


Gedálja kormányzónak azért kellett meghalni, mert túl közel került a hatalomhoz, jelesül a babilóniaihoz. Több mint két és félezer év elteltével nehéz lenne megmondani, hogy kizárólag a népe maradéka iránti féltő törődés vezette kapcsolatai építgetésekor, vagy esetleg más motivációja is lehetett, azt viszont biztosan tudjuk, hogy miután hittestvérei kivégezték, lényegesen rosszabbra fordult a zsidók sorsa. A kollaboráns barátságtalan, az együttműködő barátságos kifejezés, ennek ellenére könnyű tévesen alkalmazni, különösen akkor, ha nem magunkról, hanem másról mondunk véleményt.


A talmudi hagyomány alapján kevesek ítélete született meg Ros Hasana napjain, hiszen csak a teljesen gonoszokról és a kifogástalanul igazakról döntött Isten, a közepesek ítélete Jom Kippur-ig függőben van, addig van idő javítani megítélésünkön. Más közelítésben pedig ott van lehetőség gyanánt az egész év. A Kli Jakar szerint nem véletlen, hogy két tórai ünnepünk legfontosabb jellemzőjéről maga a Tóra nem szól, az egyik Ros Hasana, a másik Sávuot. Miért pont ezek vannak „titkosítva”? Azért nem árulja el a Tóra Sávuot-ról, hogy a Tóraadás napja, hogy erősítse bennünk az érzést, miszerint minden napra úgy kell tekintenünk, mintha aznap kapnánk a Tórát. Ros Hasana vonatkozásban pedig azért nem derül ki, hogy az „Ítélet napja”, hogy ne kizárólag az ünnep alkalmával mutassuk jobb arcunkat az emberek és az Örökkévaló felé, hanem az esztendő minden napjára tekintsünk úgy, hogy az isteni ítélkezés akár aznap is megtörténhet, és ennek tudatában tegyük a dolgunkat.


„Százhúsz éves vagyok én ma, nem bírok többé kivonulni, meg bevonulni...” (31:2). Nincs ok-okozati összefüggés a mondat első és második fele között. Mózes nem a korára panaszkodik, hanem megállapítja hány éves, és önkritikusan szól - nem fizikai, hanem - spirituális állapotról, mestereink szerint elsősorban arról, hogy úgy érzi, nem képes tovább fejlődni, vagy legalább olyan színvonalon teljesíteni, mint addig. Ameddig valaki igazán akar előre/felfelé tekinteni és menni, teljesen mindegy hány éves, ha nincs ilyen vágya, akkor ugyancsak mindegy, de szerencsére módja van, hogy észbe kapjon még időben.


„Százhúsz éves vagyok én ma, nem bírok többé kivonulni, meg bevonulni...” (31:2). Nincs ok-okozati összefüggés a mondat első és második fele között. Mózes nem a korára panaszkodik, hanem megállapítja hány éves, és önkritikusan szól - nem fizikai, hanem - spirituális állapotról, mestereink szerint elsősorban arról, hogy úgy érzi, nem képes tovább fejlődni, vagy legalább olyan színvonalon teljesíteni, mint addig. Ameddig valaki igazán akar előre/felfelé tekinteni és menni, teljesen mindegy hány éves, ha nincs ilyen vágya, akkor ugyancsak mindegy, de szerencsére módja van, hogy észbe kapjon még időben.

  • Twitter Social Icon
  • Instagram
  • Facebook Social Icon